kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2024 tekst jednolity
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (342) z dnia 10.06.2013

Status społecznego inspektora pracy po przejściu do nowego pracodawcy w wyniku przejęcia zakładu lub jego części

W celu systematycznej poprawy stanu bhp oraz zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w zakładzie, w którym występuje organizacja (organizacje) związkowe powołuje się społeczną inspekcję pracy. Inspekcja ta ma charakter służby społecznej pełnionej przez pracowników. Zasady jej funkcjonowania określa ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. nr 35, poz. 163 z późn. zm.), dalej ustawa.

Ważne: Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który co do zasady jest członkiem związku zawodowego, a ponadto nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu.

Społecznego inspektora pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy na 4-letnią kadencję. Może być on odwołany przed czasem na skutek niewywiązywania się ze swoich obowiązków. Przestaje pełnić swoją funkcję również w przypadku zrzeczenia się jej lub ustania stosunku pracy (art. 7 ustawy). Ponadto traci swój status w razie przejścia do nowego pracodawcy na podstawie art. 231 K.p. Takie stanowisko prezentuje Komisja Prawna Głównego Inspektora Pracy. Jak czytamy w nadesłanym do naszego Wydawnictwa piśmie z dnia 27 września 2012 r.: "Pracownik pełniący funkcję społecznego inspektora pracy w zakładzie pracy, który w całości albo w części przeszedł na nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy - nie ma takiego statusu u nowego pracodawcy. Zarówno w przypadku przejścia zakładu pracy jak i jego części na nowego pracodawcę mandat społecznego inspektora pracy wygasa. (…)

Pracownik przejęty na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, od chwili przejścia do nowego pracodawcy nie jest już zatrudniony w zakładzie pracy, w którym powierzono mu funkcję społecznego inspektora pracy. W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o społecznej inspekcji pracy - nie może nadal pełnić tam powyższej funkcji.

Jeśli chodzi o status takiego pracownika u nowego pracodawcy, ani z art. 231 § 1 Kodeksu pracy ani z ustawy o społecznej inspekcji pracy nie wynika, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę przejmuje on również społeczną inspekcję pracy działającą u poprzednika (równoznaczne z taką konkluzją byłoby uznanie, że w razie powyższych przekształceń społeczni inspektorzy pracy z przejętego zakładu nadal pełnią swoje funkcje u nowego pracodawcy, do upływu kadencji).

W wyroku z dnia 16 marca 2010 r. (II PK 191/09) Sąd Najwyższy uznał, że mandat społecznego inspektora pracy wygasa z chwilą ustania bytu prawnego pracodawcy (jego zniesienia w wyniku regulacji ustawowych), u którego doszło do wyboru pracownika na społecznego inspektora pracy. Ochrona z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy trwa jeszcze przez rok po wygaśnięciu mandatu.

W uzasadnieniu do tego wyroku Sąd wskazał, iż »cel wyboru społecznych inspektorów pracy określa ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. Z jej przepisów nie wynika, aby wybór społecznego inspektora pracy u konkretnego pracodawcy był automatycznie skuteczny także u innego, nowego pracodawcy, po przekształceniach przewidzianych w art. 231 k.p. Ustawa o społecznej inspekcji pracy - uchwalona w 1983 r. i w dużym stopniu anachroniczna w obecnych warunkach społeczno-ekonomicznych - nie daje podstaw do przyjęcia, że mandat pochodzącego z wyboru społecznego grupowego inspektora pracy sięga poza byt prawny pracodawcy, u którego doszło do wyboru.« Wynika stąd, że funkcja społecznego inspektora pracy jest przypisana do konkretnego pracodawcy. Pracownik jest wybierany na społecznego inspektora pracy w danym zakładzie pracy i w tym zakładzie, jego oddziale albo innej komórce organizacyjnej ma pełnić swoją funkcję.

Z uzasadnienia do tego wyroku wynika ponadto, że katalog przesłanek wygaśnięcia mandatu społecznego inspektora pracy wskazany w art. 7 ust. 1 i 3 ustawy o społecznej inspekcji pracy - nie jest zamknięty. Powyższe przepisy wśród tych przesłanek wskazują odwołanie w związku z niewywiązywaniem się społecznego inspektora pracy ze swoich obowiązków, zrzeczenie się przez niego funkcji, a także ustanie stosunku pracy. Zdaniem Sądu Najwyższego nie może budzić jakichkolwiek wątpliwości, że mandat społecznego inspektora pracy wygasa również w przypadku jego śmierci oraz zniesienia bytu prawnego (np. w wyniku regulacji ustawowych) pracodawcy, u którego doszło do wyboru pracownika na społecznego inspektora pracy.

Należy przyjąć, że do wygaśnięcia mandatu dochodzi również wtedy, gdy społeczny inspektor pracy przestaje być pracownikiem zakładu pracy, w którym został wybrany (por. art. 5 ust. 1 ustawy o społecznej inspekcji pracy), mimo, że nie jest to równoznaczne z rozwiązaniem czy wygaśnięciem stosunku pracy. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku przekształceń z art. 231 Kodeksu pracy.

Reasumując, w przypadku przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę - mandat społecznego inspektora pracy wygasa. Taki sam skutek ma przejście części zakładu pracy na nowego pracodawcę. Przejęty pracownik, który był społecznym inspektorem pracy w poprzednim zakładzie pracy, nie może tam nadal pełnić swojej funkcji. Przestał być bowiem pracownikiem tego zakładu. W świetle art. 231 § 1 Kodeksu pracy, ustawy o społecznej inspekcji pracy oraz wyroku SN z dnia 16 marca 2010 r. II PK 191/09 - nie ma też statusu społecznego inspektora pracy w nowym zakładzie pracy. Taki pracownik może pełnić funkcję społecznego inspektora pracy u nowego pracodawcy, pod warunkiem, że zostanie wybrany przez pracowników tego pracodawcy, w trybie ustalonym w art. 6 ustawy o społecznej inspekcji pracy. (…)".

www.KodeksPracy.pl - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.