Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 5 (431) z dnia 1.03.2017
Informacja o warunkach zatrudnienia w firmie, w której fakultatywnie funkcjonuje regulamin pracy - stanowisko MRPiPS
W myśl art. 29 § 3 K.p. pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze przysługującego mu urlopu, obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia umowy oraz układzie zbiorowym pracy, którym jest objęty. Jest to tzw. informacja o warunkach zatrudnienia.
Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, w kierowanej do pracownika informacji o warunkach zatrudnienia wskazuje dodatkowo: porę nocną, miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia oraz przyjęty sposób potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Od 1 stycznia 2017 r. stan zatrudnienia obligujący pracodawcę do tworzenia regulaminu pracy uległ podwyższeniu (z 20 do 50 pracowników). Tym samym wielu pracodawców zobowiązanych wcześniej do posiadania tego aktu, obecnie może z niego zrezygnować, o czym pisaliśmy w UiPP nr 3/2017, str. 4-6. W praktyce akt ten nierzadko nadal w tych firmach funkcjonuje.
W świetle brzmienia przepisu powołanego na wstępie powstało pytanie: czy pracodawca, u którego fakultatywnie obowiązuje regulamin pracy, powinien rozszerzyć informację o warunkach zatrudnienia o dodatkowe informacje?
Na pytanie naszego Wydawnictwa w tej sprawie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z 13 lutego 2017 r. udzieliło następującej odpowiedzi: "(...) Jeżeli u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 50 pracowników - niezobowiązanego do ustalenia regulaminu pracy - obowiązuje taki regulamin, to należałoby przyjąć, iż niezbędne informacje, o których mowa w przepisie art. 29 § 3 k.p. in fine, zostały już zawarte w treści tego regulaminu i przekazane (podane do wiadomości) pracownika. W związku z powyższym w takiej sytuacji nie znajduje uzasadnienia nakładanie na wspomnianego pracodawcę obowiązku ponownego przekazywania pracownikowi takich informacji (tym bardziej, że obowiązek taki nie ciąży na pracodawcy zobowiązanym do ustalenia regulaminu pracy - tj. co do zasady - zatrudniającym co najmniej 50 pracowników). (...)".
Przykład |
W firmie zatrudniającej 35 pracowników funkcjonuje (od 1 stycznia br. fakultatywnie) regulamin pracy określający zarówno obowiązującą w zakładzie porę nocną, jak też miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia oraz sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Pracodawca po zatrudnieniu pracownika, realizując obowiązek wynikający z art. 1043 § 2 K.p., zapoznaje go z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem do pracy. Na tę okoliczność odbiera od zainteresowanego pisemne potwierdzenie zapoznania się z treścią omawianego aktu, które przechowuje w części B jego akt osobowych. Należy uznać, że w ten sposób wypełnia wymogi formalne i jest zwolniony z rozszerzania informacji o warunkach zatrudnienia.
www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|