Gazeta Podatkowa nr 48 (985) z dnia 17.06.2013
Oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami zakładowymi
Po przyjęciu do pracy zapoznaliśmy pracownika z regulaminem pracy i wynagradzania. Obecna umowa jest umową terminową. Czy w przypadku nawiązania kolejnej umowy o pracę pracownik powinien ponownie złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z tymi przepisami zakładowymi, czy pobiera się je tylko jednorazowo przy zatrudnianiu?
Oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami zakładowymi pracownik składa jednorazowo przy podjęciu zatrudnienia. W późniejszym okresie należy go zapoznawać ze zmianami wprowadzanymi do tych przepisów w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Przy czym formalnie nie jest wymagane oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem wynagradzania (choć jest to wskazane), a wyłącznie z regulaminem pracy.
Należy zaznaczyć, że przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca jest zobowiązany zapoznać go nie tylko z regulaminem pracy (i ewentualnie innymi aktami zakładowymi), ale także z takimi dokumentami i przepisami, które powinny być udostępnione pracownikowi. W myśl § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. nr 62, poz. 286 ze zm.), pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy uzyskuje jego pisemne potwierdzenie zapoznania się z:
- treścią regulaminu pracy,
- informacją o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 K.p.,
- przepisami i zasadami dotyczącymi bhp,
- zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w obowiązujących ustawach dla umówionego z pracownikiem rodzaju pracy,
- obwieszczeniem dotyczącym systemów i rozkładów czasu pracy, o którym mowa w art. 150 K.p. (jeżeli pracodawca sporządził takie obwieszczenie).
Jednakże obowiązki informacyjne pracodawcy względem pracownika nie kończą się po odebraniu od niego omawianego oświadczenia i zapoznaniu go z wymienionymi regulaminami i przepisami. Nie ma wymogu opracowania dla pracownika zakresu czynności, jednak należy go zaznajomić z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na jego stanowisku oraz jego podstawowymi uprawnieniami (art. 94 K.p.). Powinnością pracodawcy jest też udostępnienie pracownikowi tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu (art. 941 K.p.) oraz poinformowanie go o ryzyku zawodowym (art. 226 K.p.). Należy także zapoznać go z wykazem pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (art. 2091 § 1 K.p.).
www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|