Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 15 (321) z dnia 1.08.2012
Przyznawanie nagród pieniężnych
1) Zgodnie z regulaminem wynagradzania za szczególne osiągnięcia w pracy pracodawca może przyznać pracownikowi premię według własnego uznania. Czy taki zapis jest prawidłowy? Czy wskazana premia wchodzi do podstawy wynagrodzenia za urlop?
Premia, o której mowa w pytaniu, jest w istocie nagrodą i nie powinna być przedmiotem zapisów regulaminowych. Powszechne regulacje z tego zakresu znajdują się w Kodeksie pracy.
W myśl art. 105 K.p. pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika. W świetle fakultatywności przyznawania nagród nie ma przeszkód aby także ich wysokość każdorazowo była określana przez pracodawcę. Jednakże zarówno uznanie pracodawcy co do przyznania nagrody, jak i określenie jej wysokości są ograniczone przez spoczywający na pracodawcy obowiązek stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy (art. 94 pkt 9 K.p.) oraz przestrzegania podstawowych zasad prawa pracy.
Ważne: Nagroda jest wynagrodzeniem w rozumieniu art. 183c K.p., co oznacza, że do nagrody jako świadczenia przyznawanego pracownikowi na podstawie uznania pracodawcy mają zastosowanie reguły jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę jednakowej wartości (por. wyrok SN z dnia 21 stycznia 2011 r., sygn. akt II PK 169/10, OSNP 2012/7-8/86). |
Jak wyjaśniał Sąd Najwyższy w powołanym wyżej wyroku, pracownik co do zasady, nie ma roszczenia o nagrodę, gdyż jest to świadczenie uznaniowe. Od powyższego istnieją jednak dwa wyjątki, a mianowicie gdy pracodawca nieprawidłowo korzysta ze swojego uznania w odniesieniu do przyznania pracownikowi nagrody oraz przyznał już pracownikowi nagrodę, a następnie odmawia jej wypłaty.
Przykład |
Pracodawca podjął decyzję o przyznaniu nagród (premii) trzem pracownikom zakładu mającym najlepsze osiągnięcia w pracy. Zawiadomienia w tej sprawie przekazano zainteresowanym, jednak z powodu utraty płynności finansowej nagród nie wypłacono. W tej sytuacji nagrody należy uznać za bezsporne o charakterze roszczeniowym. Pracownicy mają prawo zwrócić się do Państwowej Inspekcji Pracy o wydanie nakazu płatniczego w tej sprawie.
Przechodząc do drugiego pytania wyjaśniamy, że premia, o której w nim mowa, nie stanowi składnika uwzględnianego w podstawie wymiaru wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy (§ 6 rozporządzenia urlopowego). Na ten temat pisaliśmy m.in. w dodatku nr 10 do UiPP nr 10/2012, str. 56-57.
2) Czy w przypadku zapisu regulaminowego o treści: "Pracodawca może przyznawać premie uznaniowe, których wysokość każdorazowo jest uzależniona od decyzji Prezesa Zarządu", wymagany jest co miesiąc pisemny dokument w tej sprawie?
Sformułowanie przepisu wewnątrzzakładowego nie zobowiązuje do przyznawania premii uznaniowej w każdym miesiącu lub za okres miesięczny. Przyjmując, że przedmiotowa premia jest nagrodą w rozumieniu art. 105 K.p., to istnieje obowiązek pisemnego jej udokumentowania. Jak już bowiem wspominaliśmy w odpowiedzi na pytanie 1, odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody składa się do akt osobowych pracownika.
www.KodeksPracy.pl - Wynagrodzenia i inne świadczenia:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|